دوشنبه بیست و نهم آذر ۱۳۸۹ - 18:5 - -
طنين ياحسين دسته موسوم به بني اسد، چشمان اشكبار، پارچه هاي عزاداري، پرچم
هاي سياه و طبل ها و سنج ها در کریت در سومين روز از شهادت امام حسين (ع)
و يارانش دوباره مجالس عزاي حسيني را پرشور مي كند.
در كوچه های روستای کریت عاشقان امام حسين عليه السلام سرگرم عزاداري هستند تا حماسه شهادت اباعبدالله الحسين عليه السلام را باري ديگر روايت كنند و روايت مظلوميت ۷۲ يار باوفاي ايشان را در كوي و برزن به تصوير بكشند.
در كوچه های روستای کریت عاشقان امام حسين عليه السلام سرگرم عزاداري هستند تا حماسه شهادت اباعبدالله الحسين عليه السلام را باري ديگر روايت كنند و روايت مظلوميت ۷۲ يار باوفاي ايشان را در كوي و برزن به تصوير بكشند.
حركت طايفه بني اسد، صحنه سازي خرابه شام و خيمه هاي سوخته و صحنه دير راهب و حركت منظم آنها از دو خيابان اصلي روستا که تا اذان ظهر ظهر ادامه پيدا مي كند از آداب و رسوم خاص مردم روستای کریت است.
اين آيين به صورت نمادين در روستای کریت اجرا مي شود و در آن گروهي عزادار در حالي كه لباس سفيد عربي بر تن دارند، با ضربات ريتم دار ني هاي چوبي، اشعاري موزون مي خوانند و با اجراي ريتم و آهنگ سوگ و مويه خود را در غم جانگداز شهادت امام حسين عليه السلام و اصحاب باوفايش به نمايش مي گذارند.
در اين مراسم آيين خيل عرب، نمادي از حركت طايفه بني اسد است كه بعد از جنايت سپاهيان يزيد و زماني كه سپاهيان دشمن از صحراي كربلا رفتند، براي خاكسپاري پيكرهاي شهدا اقدام كردند.
زنان طايفه بني اسد كه در نزديكي زمين كربلا زندگي مي كردند با بيل، چوب و هر وسيله ديگر به طرف دشت كربلا رفتند تا پيكرهاي شهدا را به خاك سپارند.
دسته قوم بني اسد يا دسته عرب ها دوازدهم محرم، سومين روز شهادت امام(ع) به
راه مي افتند؛ افراد اين دسته لباس هاي بلند و سفيد مي پوشند و بيل و كلنگ
همراه برمي دارند و چنين مي نمايانند كه براي دفن شهيدان كربلامي روند.
نوحه هايي هم كه مي خوانند، از همين امر حكايت مي كند. اين دسته در واقع
تركيبي از دسته گرداني و شبيه خواني است.
بنابر روايت تاريخي، قوم بني اسد از اعراب ساكن در سواحل فرات بودند و روز سوم عاشورا به محل قتلگاه رفتند و اجساد شهيدان را دفن كردند.
بنابر روايت تاريخي، قوم بني اسد از اعراب ساكن در سواحل فرات بودند و روز سوم عاشورا به محل قتلگاه رفتند و اجساد شهيدان را دفن كردند.